Έρευνα: Τα 6.500 βότανα, μπορούν να γίνουν η νέα βαριά βιομηχανία της χώρας!

Δεν είναι και πολύ συνηθισμένο πράγμα να ξεκινάς από ένα… φαρμακείο με πρώτο (φυσικό) γιατροσόφι ένα χειροποίητο σιρόπι – ρακόμελο και μέσα σε είκοσι χρόνια να παράγεις πάνω από 400 προϊόντα, με περισσότερα από 11.000 σημεία πώλησης και παρουσία σε 30 χώρες.
Σε συνέντευξή του στο Liberal.gr, o φαρμακοποιός κ. Γιώργος Κορρές, ιδρυτής της ομώνυμης εταιρείας, εξηγεί πως η προικισμένη ελληνική γη με τα 6.500 βότανα εκ των οποίων τα 1.200 ενδημικά, μπορεί να γίνει η νέα βαριά βιομηχανία της χώρας, μαζί με τον τουρισμό.
Και τούτο διότι – παγκόσμια – τα πολύ μελετημένα βότανα είναι λιγότερα από 200, ενώ χώρες όπως Αγγλία και Γερμανία έχουν μόλις διψήφιο αριθμό ενδημικών φυτών! Τα περιθώρια της χώρας λοιπόν είναι τεράστια, στον τομέα αυτό.
Ο κ. Κορρές εξηγεί ότι αυτό θα πρέπει να γίνει με προσφορά τελικών προϊόντων που μπορούν να ξεχωρίσουν διεθνώς, μιλά για το μέλλον της συμβολαιακής γεωργίας, αλλά και για την ανάγκη ενίσχυσης της παραγωγής βιολογικών βοτάνων με εμπορική αξία στην Ελλάδα.
Επενδύοντας σταθερά περίπου το 6% του ετήσιου προϋπολογισμού της στην έρευνα και την ανάπτυξη, η Κορρές συνεχίζει να «ψάχνει», να αναδεικνύει και να διαφημίζει ανά τον κόσμο τις θαυματουργικές δυνάμεις της ελληνικής γης.
Συνέντευξη στον Απόστολο Σκουμπούρη
Κύριε Κορρέ, από ένα… ταπεινό – μου επιτρέπετε την έκφραση – φαρμακείο, σε μια εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία, πάνω από 300 άτομα προσωπικό και εξαγωγές σε 30 χώρες. Ποιο είναι το γενικό συμπέρασμα, ο γενικός τίτλος που οριοθετεί αυτή την 20ετή διαδρομή;
Ξεκίνησα με μοναδικό οδηγό αυτό που ένιωθα ότι μπορώ να υπηρετήσω καλύτερα γιατί το πίστευα πραγματικά. Ήθελα με χρήση φυσικών α’ υλών να δημιουργήσω προϊόντα που πρώτα εγώ θα ήμουν περήφανος να προσφέρω στους φίλους μου. Είκοσι χρόνια μετά νιώθω ότι έχω τον ίδιο οδηγό – αλλά μαζί μου και μια ομάδα ανθρώπων που μοιράστηκαν το ίδιο όραμα.
Η προσπάθεια είναι συνεχής και το μόνο συμπέρασμα που θα μπορούσα να καταθέσω είναι η αξία του ενστίκτου και η απόδοση της εμμονής σε ένα στόχο ανεξάρτητα από εμπόδια και συνθήκες.
Το πρώτο προϊόν σας, εξ όσων ξέρω, ήταν ένα αρωματικό σιρόπι για τον λαιμό με μέλι και γλυκάνισο, εμπνευσμένο από το θερμαντικό ρακόμελο που έφτιαχνε ο παππούς σας στη Νάξο. Τελικά μήπως το μυστικό είναι η… απλότητα; Μήπως η… υπερβολική παρέμβαση στα προϊόντα της γης, τα ακυρώνει;
Υπάρχει μία ροή στη φύση και μία αλληλεπίδραση, η οποία κρύβει μεγάλη δύναμη. Αυτή τη ροή προσπαθούμε να ακολουθήσουμε… Αξιοποιούμε τα ελληνικά βότανα, προωθούμε τη βιολογική καλλιέργεια, προστατεύουμε φυτικούς πληθυσμούς, συνεργαζόμαστε με Έλληνες καλλιεργητές, ενισχύουμε τον πρωτογενή τομέα.
Αλλά παράλληλα μελετάμε τα φυσικά συστατικά, φέρνουμε στην εικόνα την επιστήμη, ανακαλύπτουμε τις ιδιότητές τους και αναπτύσσουμε προϊόντα που έχουν ορατό αποτέλεσμα μέσα από μία ήπια προσέγγιση. Προσωπικά αυτό δεν το αντιλαμβάνομαι ως παρέμβαση, αλλά ως συντονισμό με τη φύση.
Θα σας ρωτήσω κάτι, που πάντα με απασχολούσε. Πως από το… ρομαντισμό της αρχικής, ίσως και χειρωνακτικής δημιουργίας, ενός βοτάνου, ή ενός σκευάσματος, μπορούμε να πάμε σε τόσο μαζική παραγωγή, πολλών τόνων στην ουσία, του ίδιου σκευάσματος, χωρίς να «περιοριστεί» η… γνησιότητα;
Μάλλον το ακριβώς αντίθετο θα σας έλεγα. Όταν τα μεγέθη είναι μικρά, μοιραία και οι γνώσεις είναι σχετικά περιορισμένες, και τα μέσα μάλλον δεν αρκούν… Καθώς τα μεγέθη αυξάνονται, κάποιος μπορεί να επιλέξει να κατεβάσει την ποιότητα για να κάνει υπερκέρδη, κάτι που δυστυχώς συμβαίνει, ή να επιλέξει να επενδύσει περισσότερο στην ποιότητα, και να αξιοποιήσει τα παραπάνω μέσα που διαθέτει προς την κατεύθυνση της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας.
Οφείλω να ομολογήσω ότι έχοντας τόσα χρόνια πια εμπειρίας, είμαι πολύ διστακτικός πλέον να εμπιστευτώ κάποιες κατηγορίες προϊόντων από πολύ μικρές παραγωγικές μονάδες, φοβούμενος τί θα μπορούσε να μην πάει καλά, και η μονάδα να μην έχει τη δυνατότητα να το προβλέψει, αντιληφθεί, αντιμετωπίσει.
Υπάρχουν όντως τόσα βότανα, τόσες ποσότητες, που «δικαιολογούν» τέτοια παραγωγή;
Τόσα, και ακόμα περισσότερα! Τόσο σε αριθμό, όσο και σε ποσότητα. Φανταστείτε ότι παγκόσμια τα πολύ μελετημένα βότανα είναι λιγότερα από 200, και μόνο στην Ελλάδα έχουμε 6.500. Όσο για τους όγκους, μακάρι να είχαμε 1.000 φορές μεγαλύτερη παραγωγή!! Η δική μας προσπάθεια είναι να ενισχυθεί η παραγωγή βιολογικών βοτάνων στην Ελλάδα με εμπορική αξία.
Για αυτό έχουμε δομήσει το δίκτυο ηθικών συνεργασιών στις βιολογικές καλλιέργειες στη βάση της συμβολαιακής γεωργίας, συνεργαζόμαστε με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, μελετούμε τα φυτά στο πλαίσιο σημαντικών ευρωπαϊκών ερευνητικών προγραμμάτων και τα αναδεικνύουμε μέσα από παγκόσμια καινοτομικές φόρμουλες.
Πολλά λέγονται ως… συνταγολόγια για το μέλλον της ελληνικής γεωργίας. Πιστεύετε ότι η συμβολαιακή γεωργία είναι το μέλλον;
Δεν αρκεί από μόνη της. Πρέπει να περάσουμε στην κατεργασία των βοτάνων και στην ανάπτυξη τελικών προϊόντων, ώστε να δημιουργήσουμε αυξημένη ζήτηση και να έχει νόημα η συμβολαιακή γεωργία. Εμείς έχουμε επιλέξει συνειδητά να συνεργαζόμαστε με καλλιεργητές για τα βότανα που χρειαζόμαστε και όχι να τα παράγουμε εμείς.
Αυτή η προσπάθεια στηρίζει περίπου 5.000 οικογένειες. Η συμβολαιακή γεωργία που εφαρμόζουμε για βιολογικές πρώτες ύλες, οι εκπαιδεύσεις που παρέχουμε και η έρευνα που διεξάγουμε, έχουν βοηθήσει στην ανάπτυξη κυρίως της καλλιέργειας των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών.
Μιλήστε μας λίγο για το… περιβόητο μέλλον της Ελλάδας στην αξιοποίηση των γεωφυσικών πλεονεκτημάτων της. Πιστεύετε ότι εκεί θα πρέπει να είναι η επόμενη… βαριά βιομηχανία μας μαζί με τον τουρισμό;
Απολύτως – η χώρα μας είναι ένας παράδεισος φυτών και βοτάνων, μοναδικός στον κόσμο. Σαφέστατα μπορεί να εξελιχθεί σε βαριά βιομηχανία. Με προσφορά τελικών προϊόντων. Έχουμε 6.500 φυτά εκ των οποίων τα 1.200 είναι ενδημικά. Μόνο ο Όλυμπος φιλοξενεί 1.700 φυτά και ο βράχος της Ακρόπολης 300. Χώρες όπως η Γερμανία και η Αγγλία έχουν διψήφιο αριθμό ενδημικών φυτών. Νομίζω ότι οι προοπτικές είναι ξεκάθαρες.
Έχετε μετρήσεις; Τι ποσοστό των πωλήσεών σας κάνουν οι γυναίκες και τι οι άντρες;
Μολονότι οι άντρες έχουν απενεχοποιήσει την καλλυντική φροντίδα, και στην Ελλάδα το φαρμακείο φαίνεται ότι είναι ένα πιο εύκολο, «ασφαλές» περιβάλλον για να ενημερωθούν και επιλέξουν προϊόντα, οι γυναίκες συνεχίζουν να προηγούνται στην αγορά πάσης φύσεως καλλυντικών. Σκεφτείτε ότι σχεδόν το 80% των προϊόντων που καταναλώνουν οι άνδρες, οι γυναίκες τα αγοράζουν για αυτούς!! Για τον πατέρα τους, το φίλο τους, το σύζυγό τους, τα παιδιά τους!!